מהם השלבים העיקריים בסלילת כבישים (המדריך המלא)

מהם השלבים העיקריים בסלילת כבישים (המדריך המלא)

מידי שנה משופצים כבישים רבים בישראל ולעתים גם נבנים חדשים. אלו יכולים להיות כבישים עירוניים או כבישים בין עירוניים, ולעתים גם כבישים מהירים ומיוחדים כמו למשל מנהרות. מהם השלבים לסלילת כבישים חדשים בישראל?

הבנת הצורך ותנאי השטח

השלב הראשון בסלילת כבישים היא  הבנת הצורך ותכנון של כל מה שמסביב, בעיקר בעניין התקציב. מי שהוגה את רעיון סלילת הכביש החדש הם למעשה או הרשות העירונית או מע"צ שהיא החברה שאחראית על סלילת הכבישים ותכנונם, כאשר היא מפעילה את הקבלנים השונים. הצורך יכול להיות טמון בעומסי תנועה רבים או רצון להפריע אזור מסוים, כמו למשל אזור תעשייה חדש שאמור להיות מוקם ודורש סלילה של כביש. כמו כן יש להבין את ההבדלים בין הכבישים השונים שכם כביש עירוני לא יהיה טמון באותו תהליך בירוקרטי ובהיקף דומה לכביש מהיר או בין עירוני.

עבודת קבלני התשתית

אחרי שתכננו את הכביש, לעתים לפי הדמיה מדויקת ולעתים רק לפי המאפיינים שלו בהתאם לסוג הכביש והיקף הפרויקט, יש צורך להתחיל בעבודת התשתית. עבודת התשתית למעשה תבדוק ותשנה את התשתית לפי הצורך כאשר סלילת כביש יכולה להגיע במקום כביש ישן יותר או באזור שהוא שדה או פארק כלשהו. עבודת התשתית צריכה גם לסלק כל מיני מכשולים שעומדים בדרך כמו למשל צינורות מים גדולים שעוברים בקרקע ולא מאפשרים חפירה, עצים שעומדים בדרך כמו למשל בשדרה א ובשדה מסוים וכן הלאה. שלב זה יהיה המפתח לאיכות העבודה בהמשך.

 

סלילת כבישים

 

עבודת קבלני העפר והפיתוח

אחרי שקבלני התשתית סיימו את העבודה שלהם אפשר לעבור לשלב שבו הכביש כבר יתחיל לקבל צורה, זה השלב שבו קבלני העפר נכנסים לתמונה. קבלני העפר או קבלני עבודות העפר הם למעשה הצוות שישתמש בכלים הנדסיים שאמורים להתחיל להכין את הקרקע להמשך הבנייה. כמובן שגם קבלני התשתית משתמשים בציוד הנדסי גדול וחזק כדי להסיר מכשולים אך בשלב של קבלני עבודות העפר יהיו מכשירים שמוכרים לנו כמו למשל דחפורים, מחפרונים וכולה. בשלב זה יש להכניס צינורות הניקוז שאמורים לנקז את המים מהכביש, תעלות חשמל לעמודי החשמל ולשאר האלמנטים החשמליים בכביש, חציבה וחפירה של תוואי הכביש וכולה.

קבלני האספלט נכנסים לפעולה

אחרי שהכביש כבר קיבל את הצורה החפורה שלו, ולעתים גם תוך כדי העבודה כאשר היא עוד לא הסתיימה, קבלני האספלט מגיעים לשלב שבו הכביש כבר יתחיל להיראות כמו הכבישים שאנו מכירים. בשלב זה קבלני האספלט יגיעו עם כל הציוד ליצירת שכבות הכביש, כמו למשל עבודות בטון ואספלט, ולמעשה יתחיל לסלול אותו עם מכבש מיוחד. זה רק נדמה כמו שלב קצר אך למעשה הוא יכול להימשך כמה שבועות כי יש צורך להתקין שכבות רבות, והעבודה צריכה להיות איטית ומחושבת. בשלב זה אפשר לבחור גם את כמות השכבות וכך למעשה להפוך את הכביש ליציב יותר. כמו כן בשלב זה מתבצעות עבודות בטון בכבישים לצרכי ניקוז יעיל וכו.

יש כבישים עם צרכים מיוחדים

כל השלבים הללו יכולים להיות כוללים מאוד לסלילת כבישים, מלאכה שניתן לראות בישראל בכל רגע ורגע ובכל אזור בארץ, אך יש כבישים הרבה יותר מסובכים. לעתים יש צורך לסלול כביש עם גשר במיקום מאוד בעייתי, כמו למשל באזור הגליל או הנגב, ולעתים יש צורך לסלול אותו תוך חציבת מנרה כמו למשל בחיפה או בנצרת. כבישים כאלו דורשים עבודה מדויקת יותר, מקצועית יותר וכמובן תכנון קפדני יותר בגלל הטעויות הרבות שיכולות לקרות. כמו כן מדובר בהליך סלילת כבישים הרבה יותר יקר וגם מבחינה בירוקרטית הוא קשה יותר.

 

מכבש כבישים הכביש הבטוח

 

סגירת תפריט